Openbaring: Michaël
Openbaring: Rechtvaardiging door Geloof
Michaël
Het is goed om het nu te hebben over de identiteit van Michaël. Hij was degene die Satan uitwierp.
Openbaring 12:7 Toen brak er oorlog uit in de hemel: Michaël en zijn engelen voerden oorlog tegen de draak, ook de draak en zijn engelen voerden oorlog.
8. Maar zij waren niet sterk genoeg, en hun plaats werd in de hemel niet meer gevonden.
9. En de grote draak werd neergeworpen, namelijk de oude slang, die duivel en satan genoemd wordt, die de hele wereld misleidt. Hij werd neergeworpen op de aarde en zijn engelen werden met hem neergeworpen.
10. En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen: Nu is gekomen de zaligheid, de kracht en het koninkrijk van onze God en de macht van Zijn Christus, want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is neergeworpen.
Dit bracht verlossing. We weten dat het uitwerpen van Satan werd gedaan door Jezus die stierf voor ons.
De naam 'Michaël' betekent 'Wie is als God?' en komt altijd voor in de context van strijd en bevrijding.
In Openbaring 13 wordt zo'n zelfde soort vraag gesteld in verband met het beest:
Openbaring 13:4 En zij aanbaden de draak, omdat hij aan het beest macht gegeven had. En zij aanbaden het beest en zeiden: Wie is aan dit beest gelijk? En wie kan er oorlog tegen voeren?
Het beest zou natuurlijk verliezen. Maar Michaël strijdt en wint. "Wie is als God? Wie kan oorlog tegen Hem voeren?"
Hij is Degene die Satan overwon. Hij heeft ook engelen.
Hij wordt in Daniel een van de hoofdprinsen genoemd:
Daniël 10:13 De vorst van het koninkrijk Perzië stond eenentwintig dagen tegenover mij, maar zie, Michaël, een van de voornaamste vorsten, kwam om mij te helpen toen ik daar achterbleef bij de koningen van Perzië.
Nu is dit nog niet hele sterke taal, maar vervolgens wordt Hij de Prins van Gods volk of van Israël genoemd en ook dé Aarstengel:
Daniël 10:21 Ik zal u echter vertellen wat is opgetekend in het boek van de waarheid – al maakt niet één zich met mij sterk tegen hen, behalve uw vorst Michaël.
Judas 1:9 Michaël, de aartsengel, echter durfde, toen hij met de duivel redetwistte en een woordenwisseling had over het lichaam van Mozes, geen lasterlijk oordeel tegen hem uit te brengen, maar zei: Moge de Heere u bestraffen!
Hij had een woordwisseling met Satan over het lichaam van Mozes wat waarschijnlijk verbonden is met zijn opstanding aangezien we Mozes terugzien met Elia bij Jezus op de berg.
Paulus lijkt zelfs te suggeren dat Jezus met de stem van een aartsengel zou terugkeren:
1 Thessalonicenzen 4:16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan.
Het is inderdaad Michaël die bij de wederkomst zal opstaan en zo schijnbaar Gods volk die in grote benauwdheid zit zal redden:
Daniël 12:1 In die tijd zal Michaël opstaan,
de grote vorst,
hij die uw volksgenoten bijstaat.
Het zal een benauwde tijd zijn,
zoals er niet geweest is sinds er een volk is geweest
tot op die tijd.
In die tijd zal uw volk ontkomen:
ieder die gevonden wordt, opgeschreven in het boek.
Het mag opgemerkt worden dat 'de grote vorst' (ofwel prins) van Gods volk in Daniël in hetzelfde boek constant wordt toegepast op Jezus zelf. De 'Prins der heirscharen' en 'Prins der prinsen' in Daniël 8 en natuurlijk 'Messias de Vorst' in Daniel 9.
Wie is dan het hoofd van de engelen, de prins van Israël, de overwinnaar over Satan, de Verlosser van Gods volk en wie kan de titel 'Wie is als God?' het best dragen?
Wij denken dat het niets minder is dan een oorlogstitel voor Jezus als de Heere der heirscharen.
Wij denken dat het niets minder is dan een oorlogstitel voor Jezus als de Heere der heirscharen.
Doet het toeschrijven van de titel 'Aartsengel' of zelfs 'Engel' iets af van Zijn goddelijkheid?
Nee. We weten dat in het oude testament er ook een Engel is van God die zelf als God wordt benoemd. En 'Aarstengel' laat niet meer zien dan zijn positie over de engelen.
Nee. We weten dat in het oude testament er ook een Engel is van God die zelf als God wordt benoemd. En 'Aarstengel' laat niet meer zien dan zijn positie over de engelen.
Het zou in mijn mening nogal lasterend zijn om deze dingen toe te schrijven aan iemand minder dan God.
Reacties
Een reactie posten