Openbaring; De zeven kandelaren en sterren van Jezus

Openbaring; Rechtvaardiging door geloof

De zeven kandelaren en sterren van Jezus


Openbaring 1:12 En ik keerde mij om, om de stem te zien die met mij had gesproken. En toen ik mij had omgekeerd, zag ik zeven gouden kandelaren.
13. En te midden van de zeven kandelaren zag ik Iemand Die op de Zoon des mensen leek, gekleed in een gewaad tot op de voeten, en op de borst omgord met een gouden gordel;
14. en Zijn hoofd en haar waren wit, als witte wol, als sneeuw, en Zijn ogen waren als een vuurvlam,
15. en Zijn voeten waren als blinkend koper, gloeiend gemaakt in een oven, en Zijn stem klonk als het geluid van vele wateren.
16. En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand en uit Zijn mond kwam een tweesnijdend scherp zwaard; en Zijn gezicht was zoals de zon schijnt in haar kracht.

Openbaring 1:20 Het geheimenis van de zeven sterren die u in Mijn rechterhand hebt gezien, en van de zeven gouden kandelaren is: de zeven sterren zijn de engelen van de zeven gemeenten, en de zeven kandelaren die u hebt gezien, zijn de zeven gemeenten.

In Openbaring worden er zeven gemeentes benoemd die wij om de beurt langs zullen gaan later. Deze worden door het symbool van kandelaren uitgebeeld. Het is de bedoeling dat de gemeente een soort lichtgevende kandelaar is voor de wereld.
De engelen of predikanten van God worden afgebeeld als sterren die ook licht moeten geven. Over deze hebben we al wat gezegd.
Vandaag wil ik vooral focussen op hoe Jezus onder de gouden kandelaren loopt en de zeven sterren in Zijn handen houdt. 
Door het beeld te gebruiken van Jezus dat loopt in het midden van de kandelaren wordt duidelijk gemaakt dat Hij altijd bij Zijn gemeente is en Zijn gemeente bij Hem. Legaal gezien wordt Gods volk al gezien als burgers van de hemel, omdat ze gekocht zijn door Jezus met Zijn bloed. Maar Jezus is ook nu aanwezig door de Heilige Geest om Zijn gemeente te sterken.
De bekende belofte van Jezus luidt:

Mattheüs 28:20 En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld. Amen.

Het hele idee van de verzoening is dat twee vijandelijke partijen één worden gemaakt. Het doel van het werk van Jezus was altijd om met ons te wonen. En hoewel Hij nu niet fysiek onder ons woont, is Hij er wel met de Heilige Geest. Dit zou eerst onmogelijk zijn geweest op deze manier. 
De zonde maakt scheiding met God, maar door Jezus zijn onze zondes weggenomen. 
Door Zijn inzet om met ons te zijn, kunnen we nu de Heilige Geest krijgen die de vertegenwoordiger is van Jezus. Hij komt in de plaats van Jezus om ons te sterken alsof Hij Jezus zelf zou zijn. 
Dit is wat het moeizame en harde werk van Jezus hier op aarde heeft volbracht. Nu is het alsof Hij zelf in het midden van die kandelaren loopt. 
Om deze zelfde reden, is het ook mogelijk om Jezus te beschrijven als iemand die zeven sterren in Zijn rechterhand heeft. De rechterhand werd altijd als de meer belangrijke hand gezien dan de linker in die tijd en dit is nog steeds te vinden in sommige uitspraken van onze taal zoals; 'hij is mijn rechterhand'. 
Jezus houdt de mensen die als sterren schijnen door het Evangelie te verspreiden stevig vast. Hij is hen niet vergeten. Net zoals Hij de letterlijke sterren in zijn baan houdt, houdt Hij ook deze werkers voor het Evangelie in de juiste baan. 
En heeft Hij niet op het kruis bewezen dat Hij dit zou doen? Als Hij gewillig was zo'n grote zielenstrijd door te gaan en zo'n grote prijs te betalen om één met ons te worden, waarom zou Hij dit dan niet uitvoeren? 
Vaak zullen we momenten krijgen waar wij het idee hebben dat dit niet het geval is en dat Christus ons wel heeft verlaten. Maar laat hen ondanks de duisternis in de wereld bemoedigd doorgaan met de strijd van het geloof. Want het is juist geloof in de duisternis dat het meeste schijnt op een duistere wereld. God wil juist dat we ons geloof in Zijn karakter inzetten als onze standvastigheid op de proef wordt gesteld. Slechts één blik op Hem zal ons weer doen realiseren dat Hij wél met ons is en ons vasthoudt als we toch slechts in vertrouwen Zijn leidende hand vastgrijpen. 

Psalm 23:1 Een psalm van David.

De HEERE is mijn Herder,
mij ontbreekt niets.
2. Hij doet mij neerliggen in grazige weiden,
Hij leidt mij zachtjes naar stille wateren.
3. Hij verkwikt mijn ziel,
Hij leidt mij in het spoor van de gerechtigheid,
omwille van Zijn Naam.

4. Al ging ik ook door een dal vol schaduw van de dood,
ik zou geen kwaad vrezen, want U bent met mij;
Uw stok en Uw staf,
die vertroosten mij.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Word Ik Gered?

Christus is het Leven

Openbaring; Het Tweesnijdend Zwaard