Openbaring: Het Oordeel van Gods Volk

 Openbaring: Rechtvaardiging door Geloof

Oordeel van Gods Volk

Openbaring 11:19 En de tempel van God in de hemel werd geopend en de ark van Zijn verbond werd zichtbaar in Zijn tempel. En er kwamen bliksemstralen, stemmen, donderslagen, een aardbeving en grote hagel.

De tempel werd geopend en de ark werd zichtbaar. In het oude testament weten wij dat er maar één keer de ark zichtbaar werd. Dit was op de Dag van verzoening als de Hogepriester het Allerheiligste inging om de tempel te reinigen van de zondes van Israël.
Maar dit betekent ook een oordeel in het voordeel van de heiligen:

Openbaring 11:15 En de zevende engel blies op de bazuin, en er klonken luide stemmen in de hemel, die zeiden: De koninkrijken van de wereld zijn van onze Heere en van Zijn Christus geworden, en Hij zal Koning zijn in alle eeuwigheid.
16. En de vierentwintig ouderlingen, die voor God op hun troon zitten, wierpen zich met hun gezicht ter aarde en aanbaden God,
17. en zeiden: Wij danken U, Heere, God de Almachtige, Die is en Die was en Die komt, omdat U Uw grote kracht ter hand hebt genomen en Koning geworden bent.
18. En de volken zijn toornig geworden, en Uw toorn is gekomen en daarmee ook het tijdstip voor de doden om geoordeeld te worden, en om het loon te geven aan Uw dienstknechten, de profeten, en aan de heiligen en aan hen die Uw naam vrezen, de kleinen en de groten, en om hen te vernietigen die de aarde vernietigden.

De tijd was gekomen voor Christus om Zijn koninkrijk te ontvangen als vertegenwoordiger van de heiligen. Er was een oordeel waar het loon zou gerekend worden aan de dienstknechten. 
Maar de rechtvaardiging van Gods volk in zo'n oordeel betekent de veroordeling van de vijanden.
Het koninkrijk zou gegeven worden aan Christus en de heiligen in dit oordeel en Gods reputatie zou volledig van elke vlek gereinigd worden, maar dit betekent dat het koninkrijk van de goddelozen zou worden weggenomen. Bovendien zou de kleine hoorn, die Gods naam ook droeg zoals wij later zullen zien, ook verwoest worden.
De dag van verzoening betekent de dag van wraak voor Gods vijanden. 
Zo gaat er voor de wederkomst dus een oordeel of dag van verzoening komen. Dit kan men het begin van het oordeel noemen waar alles recht wordt gezet en waarna Jezus komt.
Dit alles is deel van de laatste en zevende zegel.
Het oordeel is dus goed nieuws voor Gods volk.
Zie hoe David het oordeel ziet:

Psalm 9:4 Want mijn vijanden zijn teruggedeinsd,
zij zijn gestruikeld en van voor Uw aangezicht omgekomen.
5. Want U hebt mijn recht en mijn rechtszaak behartigd,
U hebt Zich gezet op de troon, o rechtvaardige Rechter.

Daniel spreekt ook over dit oordeel waar de boeken worden geopend. Dit lijkt gaande te zijn in de hemel in plaats van bij de wederkomst op aarde.

Daniël 7:9 Ik keek toe
totdat er tronen werden geplaatst,
en de Oude van dagen Zich neerzette.
Zijn gewaad was wit als de sneeuw
en het haar van Zijn hoofd als zuivere wol.
Zijn troon bestond uit vuurvlammen
en de wielen ervan waren laaiend vuur.
10. Een rivier van vuur stroomde
en ging voor Zijn aangezicht uit.
Duizendmaal duizenden dienden Hem
en tienduizendmaal tienduizenden stonden voor Zijn aangezicht.
Het gerechtshof hield zitting
en de boeken werden geopend.

13. Ik keek toe in de nachtvisioenen,
en zie, er kwam met de wolken van de hemel Iemand
als een Mensenzoon.
Hij kwam tot de Oude van dagen
en men deed Hem voor Zijn aangezicht naderbij komen.
14. Hem werd gegeven heerschappij, eer en koningschap,
en alle volken, natiën en talen moesten Hem vereren.
Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die Hem niet ontnomen zal worden,
en Zijn koningschap zal niet te gronde gaan.

18. De heiligen van de Allerhoogste zullen echter het koningschap ontvangen. Zij zullen het koningschap in bezit nemen tot in eeuwigheid, ja, tot in der eeuwen eeuwigheid.
22. totdat de Oude van dagen kwam, de heiligen van de Allerhoogste recht verschaft werd en het tijdstip was bereikt dat de heiligen het koningschap in bezit namen.
26. Daarna zal het gerechtshof zitting houden: men zal hem zijn heerschappij ontnemen,
hem verdelgen en volledig vernietigen.
27. Maar het koningschap en de heerschappij
en de grootheid van de koninkrijken onder heel de hemel
zullen gegeven worden aan het volk van de heiligen van de Allerhoogste.
Zijn koninkrijk zal een eeuwig koninkrijk zijn,
en alles wat heerschappij heeft, zal Hem eren en gehoorzamen.

Parallel aan dit stuk is de reiniging of rechtvaardiging en herstel van het heiligdom in Daniel 8. Daar valt een macht zoals de kleine hoorn in Daniel 7 de tabernakel van God aan, werpt de waarheid naar beneden, doet de verlossing teniet en lastert God. 
Maar na 2300 morgen en avonden (dit is tempel-taal) zou de tempel gereinigd of in het recht gesteld worden. God zou rechtvaardig blijken en zijn plan van verzoening net zo goed. En dit zou gebeuren in een oordeel.
Hoe worden wij dan geoordeeld?

Jakobus 2:10 Want wie de hele wet in acht neemt, maar op één punt struikelt, die is schuldig geworden aan alle geboden.
11. Immers, Hij Die gezegd heeft: U zult geen overspel plegen, heeft ook gezegd: U zult niet doodslaan. Als u dan geen overspel bedrijft, maar wel doodslaat, bent u toch een wetsovertreder geworden.
12. Spreek zó en handel zó als mensen die geoordeeld zullen worden door de wet van de vrijheid.
13. Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem die geen barmhartigheid heeft bewezen. En de barmhartigheid triomfeert over het oordeel.
14. Wat voor nut heeft het, mijn broeders, als iemand zegt dat hij geloof heeft, en hij heeft geen werken? Kan dat geloof hem zalig maken?
15. Als er nu een broeder of zuster zonder kleding zou zijn en gebrek zou hebben aan dagelijks voedsel,
16. en iemand van u zou tegen hen zeggen: Ga heen in vrede, word warm en word verzadigd, en u zou hun niet geven wat het lichaam nodig heeft, wat voor nut heeft dat dan?
17. Zo is ook het geloof als het geen werken heeft, in zichzelf dood.

Aan onze werken en woorden zullen we gerechtvaardigd worden in dit onderzoekend oordeel of de dag van verzoening in de hemel. Hiermee bedoelen we dat we gerechtvaardigd zullen worden op de manier zoals Abraham gerechtvaardigd werd door werken. 
Voor Gods ogen zijn we nu al gerechtvaardigd door geloof alleen zonder enige werken.
Maar ter vindicatie moeten er werken zijn als bewijs van dit geloof. De 'rechtvaardiging' in Jakobus gaat over een vindicatie of bewijs van ons geloof. Het gaat niet over de rechtvaardiging voor God door het bloed van Jezus.
Gods volk zal dus rekenschap afleggen van hun werken voor God in dit onderzoekend oordeel in de hemel. God wil dan onze zondes daar uitwissen. Zijn reputatie zal gereinigd worden wat het begin van het koninkrijk betekent. Daarmee worden zij die zich bekeren en verontmoedigen voor hun zondes ook gereinigd van hun zondes. Dat is; ze worden verzegeld en er wordt bewezen in de boeken dat we werkelijk geloof hadden. Het is een oordeel om aan de engelen en alle schepselen te laten zien dat God rechtvaardig is om ons te vergeven. Het is een onderzoekend oordeel om iets te bewijzen en te verzegelen van wat al voltooid was.
Dit is de vraag voor ons vandaag; geloven wij in Christus? Vertrouwen wij in Hem? Als onze naam in dat oordeel naar voren komt; zullen wij dan verzegeld worden en zullen we dan gereinigd worden door Zijn bloed? 
Vandaag is er nog tijd.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Word Ik Gered?

Christus is het Leven

Openbaring; Het Tweesnijdend Zwaard