Openbaring: Een Dag voor een Jaar

 Openbaring: Rechtvaardiging door Geloof

Een Dag voor een Jaar

Openbaring is sterk verbonden met Daniël zoals wij hebben gezien. De beesten komen overeen, veel van de taal komt overeen en bovenal; beiden gaan over een grote lengte van tijd waar de nadruk ligt op de eindtijd. Dit maakt Daniël en Openbaring uniek.
Daniël is geschreven in de tijd van de Babylonische ballingsschap. Volgens Daniël 1 was Daniël iemand van die mensen die vanuit Juda naar Babylon werd gebracht. Zij waren zo buiten het beloofde land, uit Jeruzalem en in een vreemd land aan het ronddwalen. Een grote vraag wat Daniël bezighield was het terugkeren naar Juda. Dan gaat het ook vaak over hoe Gods volk door de tijden heen in ballingsschap op aarde zit wachtend om terug te keren naar Nieuw Jeruzalem.
Openbaring is hier ook gefocust op. Het is constant gefocust op die hemelse stad en de huidige verdrukking van Gods volk.
De sterk symbolische gedeeltes van Daniël en Openbaring bevatten tijdsprofetieën waar een tijd wordt aangegeven voor iets.
Een interessante regel in de Bijbel gegeven is om een dag in deze context voor een jaar te nemen. Dit gebeurt niet altijd in profetie en we begrijpen hoe vreemd dit op het eerst klinkt. Maar als we zullen zien dat dit perfect werkt met de geschiedenis en het niet anders kan, dan zullen we genoeg reden zien.
De Bijbel zegt:

Numeri 14:34 Overeenkomstig het aantal dagen dat u dat land verkend hebt, veertig dagen, voor elke dag een jaar, zult u uw ongerechtigheden dragen, veertig jaar lang, en u zult van Mij tegenstand ondervinden.

Ezechiël 4:6 Hebt u dit voltooid, dan moet u vervolgens op uw rechterzij gaan liggen. Dan zult u veertig dagen de ongerechtigheid van het huis van Juda dragen. Voor elk jaar leg Ik u een dag op.

In beide gevallen gaat het over een oordeel van God waar ze het beloofde land niet in kunnen of in ballingsschap zullen gebracht worden. In het eerste gingen ze net het beloofde land in, maar door hu nzonde moesten ze nog veertig jaar lang wachten.
In het tweede zaten ze al in het beloofde land, maar profeteert Ezechiël over een belegering van Jeruzalem waarna ze in ballingsschap zouden worden gebracht.
Laten we een kleine toepassing doen van dit principe in Daniël. 
Aan Daniël wordt verteld wat er met het volk van Israël of Juda zou gebeuren:
Er is echter een structuur aan te houden die we zullen aangeven met letters. Het gaat om en om over de Messias en dan over de stad vanaf vers 25.

Daniël 9:24 Zeventig weken zijn er bepaald
over uw volk en uw heilige stad,
om de overtreding te beëindigen,
de zonden te verzegelen,
de ongerechtigheid te verzoenen,
om een eeuwige gerechtigheid tot stand te brengen,
om visioen en profeet te verzegelen,
en om de Heiligheid van heiligheden te zalven.
25. U moet weten en begrijpen:
vanaf de tijd dat het woord uitgaat
om te laten terugkeren en om Jeruzalem te herbouwen
tot op Messias, de Vorst, verstrijken er zeven weken en tweeënzestig weken. (M)
Plein en gracht zullen opnieuw gebouwd worden,
maar wel in benauwde tijden. (S)
26. Na de tweeënzestig weken
zal de Messias uitgeroeid worden, maar het zal niet voor Hemzelf zijn. (M)
Een volk van een vorst, een volk dat komen zal,
zal de stad en het heiligdom te gronde richten.
Het einde ervan zal zijn in de overstromende vloed
en tot het einde toe zal er oorlog zijn,
verwoestingen waartoe vast besloten is. (S)
27. Hij zal voor velen het verbond versterken,
één week lang.
Halverwege de week
zal Hij slachtoffer en graanoffer doen ophouden. (M)

Over de gruwelijke vleugel zal een verwoester zijn, zelfs tot aan de voleinding, die, vast besloten, uitgegoten zal worden over de verwoeste. (S)

In deze omwisseling zien we ook het Hebreeuwse woord 'shabu ìm' en 'kharats' verwisseld worden wat de structuur die we hier aangeven versterkt.
Wat zegt het dan eigenlijk?
Vanaf het moment dat Israël terug zou keren naar Juda om Jeruzalem te herbouwen totdat de Messias kwam, Jezus, zouden er volgens Daniël 69 weken verstrijken. 
Gracht en plein zouden worden herbouwd. Volgens Brown-Driver-Brigss Lexicon, een autoriteit voor Hebreeuws, is het woord 'plein' hier een open plek wat vaakvoor publieke afkondigingen werd gebruikt. Het woord 'gracht' hier betekent letterlijk 'keuze' en doet ons misschien eerder denken aan rechters.
In Ezra lezen wij:

Ezra 7:8 Ezra kwam in Jeruzalem in de vijfde maand, dat was het zevende jaar van de koning.
9. Op de eerste van de eerste maand was namelijk het begin van zijn tocht uit Babel, en op de eerste van de vijfde maand kwam hij in Jeruzalem aan, omdat de goede hand van zijn God over hem was.
11. Dit is het afschrift van de brief die koning Arthahsasta had meegegeven aan Ezra, de priester, de schriftgeleerde, een schriftgeleerde bedreven in de woorden van de geboden van de HEERE, en van Zijn verordeningen voor Israël.
12. Arthahsasta, koning der koningen, aan de priester Ezra, de schriftgeleerde, bedreven in de wet van de God van de hemel, volkomen vrede, en op dit tijdstip.
13. Door mij wordt bevel gegeven dat iedereen in mijn koninkrijk van het volk Israël, ook priesters en Levieten, die vrijwillig naar Jeruzalem wenst te gaan, met u mee mag gaan.
21. Door mij, mij koning Arthahsasta, wordt bevel gegeven aan alle schatbewaarders aan de overzijde van de Eufraat, dat alles zorgvuldig gedaan moet worden wat de priester Ezra, de schriftgeleerde, bedreven in de wet van de God van de hemel, van u vraagt,
22. tot honderd talent zilver, tot honderd kor tarwe, tot honderd bat wijn, tot honderd bat olie; voor zout is er geen voorschrift nodig.
23. Al wat voortvloeit uit het bevel van de God van de hemel, moet nauwgezet gedaan worden voor het huis van de God van de hemel, opdat er geen grote toorn zal zijn over het koninkrijk van de koning en zijn zonen.
24. Wij geven u ook te kennen met betrekking tot alle priesters en Levieten, zangers, poortwachters, tempeldienaren en dienaren van het huis van deze God, dat het niet toegestaan is hun belasting, heffingen of tol op te leggen.
25. En u, Ezra, overeenkomstig de wijsheid van uw God, die u gegeven is, stel rechters en gerechtsdienaren aan, die over het hele volk aan de overzijde van de Eufraat recht moeten spreken, over allen die de wetten van uw God kennen. En aan wie ze niet kent, moet u ze bekendmaken.
26. En al wie de wet van uw God en de wet van de koning niet houdt, laat aan hem zorgvuldig recht worden gedaan, of ter dood, of ter verbanning, of tot verbeurdverklaring van zijn bezit, of tot gevangenschap.

Eerder waren er al mensen teruggegaan naar Jeruzalem om de tempel te bouwen. Maar hier zien we dat er weer rechters mochten worden aangezet en werd het bouwen van de tempel weer doorgezet. Zo kwam Ezra met een grote groep aan die de wet van Israël zou herstellen en daarbij ook weer Jeruzalem. 
Wanneer was dit zevende jaar van Arthashasta (ook wel Artaxerxes genoemd)?
Encyclopedie Britannica vertelt ons:

“Artaxerxes I (overleden in 
425 v.Chr., Susa, Elam [nu in Iran]) 
was een Achaemenidische koning 
van Perzië die regeerde van 
465–425 v.Chr.”

In die tijd rekende ze het eerste jaar van een koningsschap altijd als het eerste volledige jaar dat een koning regeert. Zo was 464 zijn eerste jaar. Dit brengt het zevende jaar van deze koning op 457 voor Christus.
Volgens Daniël, die lang voor Jezus leven, zou de Messias 69 weken daarna komen. Maar dit kunnen natuurlijk geen letterlijke weken zijn in normale dagen. Daarom passen wij hier het dag-jaar principe toe.
In dat geval zou het 483 jaar duren.
Dit brengt ons tot het jaar 27. 
Toen was Jezus er. Volgens Philip Schaff, een bekende kerkhistoricus, en anderen historicus ook, werd Jezus geboren op 4 voor Christus:

"Dit moet worden vastgesteld door historisch en chronologisch onderzoek, aangezien er geen zekere en harmonieuze overlevering over dit onderwerp bestaat. Onze christelijke jaartelling, die werd ingevoerd door de Romeinse abt Dionysius Exiguus in de zesde eeuw en twee eeuwen later, tijdens de regeerperiode van Karel de Grote, algemeen in gebruik kwam, plaatst de Geboorte op 25 december 754 Anno Urbis, dat wil zeggen, na de stichting van de stad Rome. Bijna alle chronologen zijn het erover eens dat dit met minstens vier jaar onjuist is. Christus werd geboren in a.u. 750 (of 4 v.Chr.), zo niet eerder."

Het jaar 0 bestaat overigens niet. Het gaat van 1 voor Christus door naar 1 na Christus wat betekent dat Jezus in het jaar 27 ongeveer 30 jaar oud was. Wat gebeurde er toen?
Hij werd gedoopt.

Lukas 3:21 En het geschiedde, toen al het volk gedoopt was, en Jezus ook gedoopt was en aan het bidden was, dat de hemel geopend werd,
22. en dat de Heilige Geest op Hem neerdaalde in lichamelijke gedaante als een duif. En er kwam een stem uit de hemel die zei: U bent Mijn geliefde Zoon, in U heb Ik Mijn welbehagen!
23. En Hij, Jezus, was ongeveer dertig jaar toen Hij Zijn dienstwerk begon. Hij was, naar men dacht, de Zoon van Jozef, de zoon van Heli,

Volgens Handelingen was deze doop een soort zalving met de Geest. Messias betekent letterlijk vertaald 'Gezalfde'.

Handelingen 10:37 U weet wat er gebeurd is in heel Judea, wat begon in Galilea na de doop die Johannes gepredikt heeft:
38. hoe God Jezus van Nazareth gezalfd heeft met de Heilige Geest en met kracht en hoe Hij het land doorgegaan is, terwijl Hij goeddeed en allen die door de duivel overweldigd waren, genas, want God was met Hem.

Zo was Jezus dus gekomen exact op de tijd dat Hij moest komen volgens de profetie van Daniël als wij het dag-jaar principe aanhouden.
3.5 jaar later (een halve week) werd Hij gedood, maar niet voor Zichzelf. Hij stierf voor ons. Toen stopte het offerstelsel van de Joden, omdat Jezus zelf het offer is. 
nog 3.5 jaar later, aan het eind van die 70 weken, werd Stefanus gestenigd waarna Paulus al gauw werd bekeerd en het Evangelie naar de heidenen ging. 
De tijd voor de Joden was voorbij en in het jaar 70 werd Jeruzalem weer vernietigd als in een 'overstromende vloed' en zo kwam er een verwoesting over Jeruzalem door hun gruweldaden.
Dit is een voorproefje van de profetieën die wij vanaf nu zullen behandelen met een klein beetje geschiedenis. Daniël is niet ons focuspunt hier, maar deze profetie geeft meer inzicht en een beter beeld op hoe we de profetieën gaan behandelen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Word Ik Gered?

Christus is het Leven

Openbaring; Het Tweesnijdend Zwaard