Openbaring: De Boodschap van Elia

 Openbaring: Rechtvaardiging door Geloof

De Boodschap van Elia

Elia en Johannes de Doper vormen een type van de laatste 'Elia' voor die grote dag van de Heer.
Wat was hun boodschap en rol?
Johannes zegt:

Johannes 1:23 Hij zei: Ik ben de stem van iemand die roept in de woestijn: Maak de weg van de Heere recht, zoals Jesaja, de profeet, gesproken heeft.

Hij moest de weg recht maken voor de Heer. 
Hoe?

Jesaja 40:3 Een stem van iemand die roept
in de woestijn:
Bereid de weg van de HEERE,
maak recht in de wildernis
een gebaande weg voor onze God.
4. Alle dalen zullen verhoogd worden,
alle bergen en heuvels zullen verlaagd worden;
wat krom is, zal recht worden;
wat rotsachtig is, zal tot een vlakte worden.
5. De heerlijkheid van de HEERE zal geopenbaard worden,
en alle vlees tezamen zal het zien,
want de mond van de HEERE heeft gesproken.

Ten eerste zouden alle dalen verhoogd moeten worden en alle bergen verlaagd voor de heerlijkheid van God.
God zelf zou komen en er hoort geen mentaliteit te zijn van; 'Wie van ons is belangrijker?'
Allen staan gelijk voor God. Maar met deze 'gelijkheid' bedoelen we niet de mooie waardigheid van de mens.
Integendeel:

Jesaja 40:6 Een stem zegt: Roep!
En hij zegt: Wat moet ik roepen?
Alle vlees is gras
en al zijn goedertierenheid als een bloem op het veld.
7. Het gras verdort, de bloem valt af,
als de Geest van de HEERE erover blaast.
Voorwaar, het volk is gras.
8. Het gras verdort, de bloem valt af,
maar het Woord van onze God bestaat voor eeuwig.

Men moet vertelt worden dat ze als gras zijn. Dat zij geen onsterfelijke eeuwige wezens zijn. Het Woord van God moet verhoogd worden als dat wat voor altijd zal staan en de mens moet vernederd worden in het stof. We zijn uit het stof gemaakt en keren er van nature weer naar terug. Alleen in Christus hebben we leven.
Er is geen reden om te vragen wie belangrijker is, want van nature zijn we allemaal even onbelangrijk. De enige reden waarom we door God als belangrijk gezien worden is uit genade.
Johannes zelf zei niet voor niks dat hij minder moest worden en Jezus meer.
Dan wordt het goede nieuws gegeven door die stem:

Jesaja 40:9 Klim op een hoge berg,
Sion, verkondigster van een goede boodschap;
verhef uw stem met kracht,
Jeruzalem, verkondigster van een goede boodschap.
Verhef die, wees niet bevreesd.
Zeg tegen de steden van Juda:
Zie, uw God!
10. Zie, de Heere HEERE zal komen tegen de sterke,
en Zijn arm zal heersen.
Zie, Zijn loon heeft Hij bij Zich,
Zijn arbeidsloon gaat voor Hem uit.
11. Als een herder zal Hij Zijn kudde weiden:
Hij zal de lammetjes in Zijn armen bijeenbrengen
en in Zijn schoot dragen;
de zogenden zal Hij zachtjes leiden.

Hij heerst. Hij heeft Satan van de troon gestoten. Koningen en machten moeten buigen voor Hem. Hij zal verlossen en als Hij komt heeft Hij zijn loon al bij zich. Hij zal Zijn kudde weiden.
De boodschpa van Johannes is gefocust op dit goede nieuws. Het Koninkrijk van God zal spoedig gevestigd worden en elk ander koninkrijk vernietigen. Dan zullen zij die Jezus Christus hebben aangenomen als enige staan, maar de rest zal als het gras verdorren inclusief de antichrist.
Elia wordt ook in verband gelegd met de wet van Mozes en het herstellen van banden:

Maleachi 4:4 Denk aan de wet van Mozes, Mijn dienaar,
die Ik hem geboden heb
op Horeb voor heel Israël,
aan de verordeningen en de bepalingen.
5. Zie, Ik zend tot u
de profeet Elia,
voordat de dag van de HEERE komt,
die grote en ontzagwekkende dag.
6. Hij zal het hart van de vaders tot de kinderen terugbrengen,
en het hart van de kinderen tot hun vaders,
opdat Ik niet zal komen
en de aarde met de ban zal slaan.

Hoewel het Evangelie vaak verdeeldheid veroorzaakt, is het op zichzelf een boodschap van herstel en eenheid. Niet alleen met God, maar ook in de banden om ons heen. Het eren van de vader en moeder zal hersteld worden.
Ook de wet van Mozes dat op de berg Sinaï voor heel Israël werd geboden zou hersteld worden.
De tien geboden door God zelf gesproken tot Israël zijn bindend en mogen niet vergeten worden. Het nieuwe testament noemt dit de goede wet van vrijheid en liefde dat ons van zonde overtuigt en ons hierdoor naar Jezus leidt.
De verordeningen en bepalingen naast deze tien geboden zijn ook belangrijk. Hier wordt de omschrijving van het heiligdom in gegeven en deze omschrijving is een schaduw en voorbeeld van wat er in de hemel gebeurd zoals we al zoveel hebben gezien in Openbaring.
Beide Elia en Johannes riepen fel op tot bekering en kwamen niet met een zachte boodschap. Johannes vertelde de Farizeeën niet op hun geboorte in Israël te vertrouwen alsof dat hen zou redden. Elia wees de koning van Israël aan als de onruststoker van Israël door zijn ongehoorzaamheid tegenover God en hij gebruikte beledigend humor tegenover de profeten van Baäl. Maar Johannes de Doper maakte wel onderscheid en het is belangrijk te onthouden dat niet elk persoon zo fel werd behandeld, hoewel de oproep tot bekering een vast principe in de boodschap bleef.
Als deze geest en mentaliteit vandaag zou komen, kunnen we vrezen dat dit niet vaak zal aangenomen worden. Het staat, zoals men al voelt, compleet in strijd met de geest van deze wereld.
En ik vrees dat we dezelfde fout zullen maken als de Joden die Christus verwierpen.
Maar zo hoeven wij niet te zijn. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Word Ik Gered?

Openbaring: Wie Overwint...

Openbaring: Maar Ze Bekeerden zich niet