Openbaring: Boekje
Openbaring: Rechtvaardiging door Geloof
Boekje
In onze vorige blogs hebben we gezien hoe Jezus als een Boodschapper naar Johannes kwam en dit te maken had met de wederkomst en de laatste gebeurtenissen.
Nu krijgt Johannes een boekje dat natuurlijk niet minder kan zijn dan een boodschap in verband met die gebeurtenissen.
In Openbaring 5 zagen wij ook al een verzegeld boekje dat wij hebben geïdentificeerd met het boek van de wet dat naast de ark van het verbond in de tempel zat. Dit boekje was een getuigenis tegen Gods volk in de tabernakel op aarde.
In het hemels heiligdom is dit een groter ding. Hier gaat het over alle volken. Jezus ontving dit boekje als een teken dat Hij koning was geworden. Dit is de oriëntatie in Openbaring 5.
In Openbaring 10 vinden wij echter een andere oriëntatie in verband met de wederkomst en een boodschap. Hier moet het dan voornamelijk gaan over profetie en dan vooral, zoals in de vorige blog gezien, dat van Daniël.
Johannes moet dit boekje opeten:
Johannes moet dit boekje opeten:
Openbaring 10:8 En de stem die ik uit de hemel gehoord had, sprak opnieuw met mij en zei: Ga, neem het boekje dat geopend ligt in de hand van de Engel Die op de zee en op de aarde staat.
9. En ik ging naar de Engel toe en zei tegen Hem: Geef mij dat boekje. En Hij zei tegen mij: Neem het en eet het op, en het zal uw buik bitter maken, maar in uw mond zal het zoet zijn als honing.
10. En ik nam het boekje uit de hand van de Engel en at het op, en het was in mijn mond zoet als honing, maar toen ik het opgegeten had, werd mijn buik bitter.
Dit boek was geopend. De zegels waren hier weg.
Het is belangrijk te melden dat dit niet exact hetzelfde boekje hoeft te zijn die we in Openbaring 5 terugzien.
Het is belangrijk te melden dat dit niet exact hetzelfde boekje hoeft te zijn die we in Openbaring 5 terugzien.
In Openbaring zien we vaker herhalingen van dezelfde termen of ideeën, maar in een andere context met een andere betekenis.
In de eerste zegel zagen we bijvoorbeeld een wit paard dat overwinnend doorging, maar later in Openbaring vinden we dit witte paard terug in de context van de wederkomst. Hetzelfde idee, maar een ander paard.
De zeven bazuinen en de zeven plagen die we later zullen zien, lijken soms bijzonder veel op elkaar. Maar het is niet hetzelfde.
Hier zien we een boekje in verband met de wederkomst.
Johannes at het. In zijn mond was het zoet, maar in zijn maag bitter. Toen de boodschap eenmaal verwerkt was, bleek het toch bitter te zijn.
Ezechiël had een soortgelijke ervaring:
Ezechiël 3:1 Daarna zei Hij tegen mij: Mensenkind, eet wat u aantreft. Eet deze rol op, ga, spreek tot het huis van Israël.
2. Toen deed ik mijn mond open en Hij gaf mij die rol te eten.
3. Hij zei tegen mij: Mensenkind, geef uw buik te eten, vul uw binnenste met deze rol, die Ik u geef. Toen at ik en hij werd in mijn mond als honing zo zoet.
Uiteindelijk, toen hem verteld dat niemand naar hem zou luisteren, wordt er dit gezegd:
Ezechiël 3:14 Toen hief de Geest mij op en voerde mij weg en ik ging weg, bitter bedroefd en hevig ontdaan, en de hand van de HEERE was zwaar op mij.
Maar dit zien we veel vaker terug.
Velen hadden een boodschap dat eerst zeer zoet was, maar uiteindelijk bitter werd.
Mozes die de verlossing van Israël uit Egypte verwachtte, was hier enthousiast en serieus genoeg over om iemand dood te slaan (Handelingen 7:25).
Maar dit werd een bittere ervaring voor hem waardoor hij uiteindelijk zichzelf niet meer waardig zag.
Jeremia werd tot het profeetambt geroepen en werd beloofd dat God met hem zou zijn ondanks zijn jeugd. In Jeremia 1 werd hem verteld dat hij over de koninkrijken en volken werd gezet. Maar iedereen weet dat ook het boek klaagliederen later door hem geschreven was.
Zo hebben wij ook Ezechiël.
De apostelen namen Jezus met alle vreugde aan. Maar zij hadden Hem verkeerd begrepen en het werd een bittere ervaring voor hen aan het kruis.
Zo nu is er eenzelfde ervaring in verband met de wederkomst.
Reacties
Een reactie posten