Openbaring: Stem uit de Hemel
Openbaring: Rechtvaardiging door Geloof
Stem uit de Hemel
Openbaring 4:5 En uit de troon kwamen bliksemstralen, donderslagen en stemmen. En er stonden zeven vurige fakkels te branden vóór de troon. Dit zijn de zeven Geesten van God.
Johannes kwam in de hemelse tempel en mocht daar een kijkje nemen. Hier zag hij de troon van God. Uit deze troon kwamen bliksemstralen, donderslagen en stemmen.
Dit is een zeer duidelijke referentie naar dat wat er in Exodus gebeurde toen God op de berg Sinaï op aarde sprak. Hier sprak Hij de tien geboden uit:
Exodus 19:16 En het gebeurde op de derde dag, toen het morgen werd, dat er op de berg donderslagen, bliksemflitsen en een zware wolk waren, en zeer sterk bazuingeschal, zodat al het volk dat in het kamp was, beefde.
17. Mozes leidde het volk uit het kamp, God tegemoet. Zij stonden onder aan de berg.
18. De berg Sinaï was geheel in rook gehuld, omdat de HEERE er in vuur neerdaalde. De rook ervan steeg omhoog als de rook van een oven, en heel de berg beefde hevig.
19. Het bazuingeschal werd gaandeweg zeer sterk. Mozes sprak en God antwoordde hem met een stem.
20. Toen daalde de HEERE neer op de berg Sinaï, op de top van de berg. De HEERE riep Mozes naar de top van de berg en Mozes klom naar boven.
*Sommige vertalingen vertalen dit beter als 'de stem van een bazuin. Dit komt ook overeen met de stem als een bazuin van Openbaring 4:1
Exodus 20:1 Toen sprak God al deze woorden:
[Tien geboden worden opgesomd]
18. En heel het volk was getuige van de donderslagen, de bliksems, het bazuingeschal en de rokende berg. Toen het volk dit zag, sidderden zij en bleven op een afstand staan.
19. Zij zeiden tegen Mozes: Spreekt ú met ons, dan zullen wij luisteren, maar laat God niet met ons spreken, anders sterven wij.
20. Mozes zei tegen het volk: Wees niet bevreesd, want God is gekomen om u op de proef te stellen en opdat de vreze voor Hem u voor ogen staat, opdat u niet zondigt.
21. Het volk bleef op een afstand staan, maar Mozes naderde tot de donkere wolk, waar God was.
22. Toen zei de HEERE tegen Mozes: Zo moet u tegen de Israëlieten zeggen: U hebt zelf gezien dat Ik met u vanuit de hemel gesproken heb.
Deze tien geboden waren de essentie van het oude verbond:
Deuteronomium 4:13 Hij maakte u Zijn verbond bekend, dat Hij u beval te doen, de Tien Woorden, en Hij schreef ze op twee stenen tafelen.
Dit verbond was; 'doe dit en gij zult leven'.
Deze woorden werden gesproken op aarde door God.
Maar nu zien we dit in de hemel in Openbaring. Nu is er een nieuw verbond waar Jezus door Zijn bloed vergeving schenkt en de wet op onze harten schrijft in plaats van op stenen tafelen.
Maar dat wat Israël zo deed vrezen, wordt herhaald in Openbaring.
Hebreeën, dat vol zit met contrasten tussen het oude verbond, zegt:
Hebreeën 12:18 Want u bent niet tot een tastbare berg genaderd, en tot een brandend vuur, tot donkerheid, duisternis en stormwind,
19. tot bazuingeschal en het geluid van woorden. Zij die dat hoorden, smeekten dat het woord niet meer tot hen gericht zou worden,
20. want zij konden wat hun bevolen werd niet verdragen: zelfs als een dier de berg aanraakt, zal het gestenigd of met een pijl doorschoten worden.
21. En wat zij zagen was zo verschrikkelijk, dat Mozes zei: Ik ben zeer bevreesd en sta te beven.
Het oude verbond was al ernstig. En inderdaad, de straf van zonde is nog steeds dood. In de natie van Israël werd dit ook tot bepaalde omvang laten zien door de doodstraf. Mozes zelf was bevreesd.
Maar dat van het nieuwe verbond is nog veel verschrikkelijker:
Hebreeën 12:22 Maar u bent genaderd tot de berg Sion en tot de stad van de levende God, tot het hemelse Jeruzalem en tot tienduizendtallen van engelen,
23. tot een feestelijke vergadering en de gemeente van de eerstgeborenen, die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, de Rechter over allen, en tot de geesten van de rechtvaardigen, die tot volmaaktheid zijn gekomen,
24. en tot de Middelaar van het nieuwe verbond, Jezus, en tot het bloed van de besprenkeling, dat van betere dingen spreekt dan dat van Abel.
25. Let er dan op dat u Hem Die spreekt, niet verwerpt. Want als zij niet zijn ontkomen die hem verwierpen die op aarde aanwijzingen van God deed horen, veelmeer zullen wij niet ontkomen, als wij ons afkeren van Hem Die vanuit de hemelen spreekt.
26. Zijn stem bracht indertijd de aarde aan het wankelen. Nu echter heeft Hij openlijk verkondigd: Nog eenmaal zal Ik niet alleen de aarde, maar ook de hemel doen beven.
27. Dit ‘nog eenmaal’ duidt op de verandering van de dingen die kunnen wankelen als van dingen die gemaakt zijn, opdat de dingen die onwankelbaar zijn, zouden blijven.
28. Laten wij daarom, omdat wij een onwankelbaar Koninkrijk ontvangen, aan de genade vasthouden en daardoor God dienen op een Hem welgevallige wijze, met ontzag en eerbied.
29. Want onze God is een verterend vuur.
Het overtreden van het oude verbond was ernstig, maar het overtreden en verwerpen van het nieuwe verbond is nog veel erger.
In het oude sprak God op aarde van een berg, maar nu spreekt Hij vanuit de hemel van Zijn troon.
Nu al spreekt Hij dit Evangelie tot ons. Hij gebiedt ons deze verlossing aan te nemen en gered te worden van de dood. Hij gebiedt ons die genade aan te nemen.
Alles wat dit niet aanneemt en niet bij het Koninkrijk van God hoort, zal vallen en falen door diezelfde stem dat het Evangelie nu tot ons spreekt.
En hoe zullen wij ooit zonder een brandend geweten voor God kunnen staan met de wetenschap dat we Zijn dood en bloed en vernedering in onze plek hebben verworpen?
Hebreeën 10:25 Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.
26. Want als wij willens en wetens zondigen, nadat wij de kennis van de waarheid ontvangen hebben, blijft er geen slachtoffer voor de zonden meer over,
27. maar slechts een verschrikkelijke verwachting van oordeel en verzengend vuur, dat de tegenstanders zal verslinden.
28. Als iemand de wet van Mozes tenietgedaan heeft, moet hij sterven zonder barmhartigheid, op het woord van twee of drie getuigen.
29. Hoeveel te zwaarder straf, denkt u, zal hij waard geacht worden die de Zoon van God vertrapt heeft en het bloed van het verbond, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht heeft en de Geest van de genade gesmaad heeft?
30. Wij kennen immers Hem Die gezegd heeft: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En verder: De Heere zal Zijn volk oordelen.
31. Vreselijk is het te vallen in de handen van de levende God.
Deze 'zonde' is niet slechts een zonde tegenover de wet van God uit onwetendheid of willens en wetens, maar het is het willens en wetens verachten van het bloed van het nieuwe verbond en dat offer van Jezus terwijl we er volle kennis van hebben.
We weten het, we beseffen het, we zien het, maar we verwerpen het willens en wetens en keren ons permanent de rug naar God toe.
Bovendien verwerpt het volledig datgene wat ons tot God kan brengen en de wet in ons hart schrijft; de Geest.
Het is niet een verwerping van het nieuwe verbond door gebrek aan kennis of uit weinig besef van wat we doen. Als we terug willen keren later met een oprechte bekering, dan hebben wij het nieuwe verbond nog niet permanent verworpen.
Maar wanneer dit wel willens en wetens wordt gedaan, kunnen we alleen maar bedenken wat voor straf we verdienen.
Het verwerpen van het Evangelie is niet iets kleins. Het nieuwe verbond is niet minder krachtig, zwaar en hoog dan het oude. Nee, het verwerpen van het nieuwe is véél ernstiger dan het oude.
Want hier verwerpen we niet alleen meer de wet van God, maar een duidelijke uiting van Zijn liefde en die zachte kant van Zijn karakter dat geopenbaard is aan het kruis.
Reacties
Een reactie posten