Openbaring: Glazen Zee

Openbaring: Rechtvaardiging door Geloof 

Glazen Zee

Openbaring 4:5 En uit de troon kwamen bliksemstralen, donderslagen en stemmen. En er stonden zeven vurige fakkels te branden vóór de troon. Dit zijn de zeven Geesten van God.
6. En vóór de troon was een glazen zee, als kristal. En in het midden van de troon en om de troon heen waren vier dieren, vol ogen van voren en van achteren.

Weer worden onze ogen gewend naar het heiligdom. 
We hebben al vastgesteld dat het aardse heiligdom een afbeelding of uitleg is van het hemels heiligdom waar Johannes nu de troon of ark van God ziet.
De ark van het verbond, dat in het heiligdom op aarde in het Allerheiligste gedeelte zat van de tempel, werd gezien als de troon van God. Hier sprak God met de mens. Het is van hier waar Hij sprak.
En nu hebben we gezien dat Hij vanuit deze troon het Evangelie tot ons spreekt en om dit te gehoorzamen.
Voor de troon of de ark vinden wij nu een glazen zee, als kristal.
In de tempel van Salomo vinden wij een koperen zee in het voorhof. Als de gouden tempel in de hemel is, dan is het koperen voorhof de aarde waar ook het offer werd gebracht. 
Hier vinden wij de glazen zee. Wij moeten de glazen zee als op aarde zien, maar voor het aangezicht van God. We moeten gerekend worden alsof we voor God zelf staan aangezien Hij ons ziet vanaf zijn troon.
Wat was deze glazen zee dan?

1 Koningen 7:23 Verder maakte hij de gegoten zee; tien el van zijn ene rand tot zijn andere rand, helemaal rond en vijf el in zijn hoogte: een meetlint van dertig el kon hem rondom omspannen.
24. Onder zijn rand zaten kolokwinten, die hem rondom omringden, tien per el, om heel de zee heen. Twee rijen kolokwinten waren bij het gieten ervan meegegoten.
25. Hij stond op twaalf runderen, drie naar het noorden gekeerd, drie naar het westen gekeerd, drie naar het zuiden gekeerd en drie naar het oosten gekeerd, en de zee stond daarbovenop. Al hun achterlijven waren naar binnen gekeerd.
26. En zijn dikte was een handbreed en zijn rand had de vorm van de rand van een beker, als een leliebloesem. Hij kon tweeduizend bath bevatten.
27. Hij maakte ook tien koperen onderstellen. De lengte van een onderstel was vier el, zijn breedte was vier el en zijn hoogte was drie el.

Deze zee werd gebruikt voor wassingen:

2 Kronieken 4:6 Hij maakte ook tien spoelbekkens, zette er vijf aan de rechterkant en vijf aan de linkerkant om daarin het offervlees te wassen. Men spoelde daarin de benodigdheden van het brandoffer af. De zee was echter bestemd voor de priesters om zich daarin te wassen.

De spoelbekkens waren hier dus mee verbonden. 
De priesters wasten zich in de gegoten zee. 
In de tabernakel van Mozes, dat een minder grote en rijke type was dan dat van Salomo, vinden we alleen het wasvat om te wassen. Deze wasvat was, bijzonder genoeg, gemaakt van de spiegels van vrouwen waardoor je een goede reflectie zag:

Exodus 38:8 Vervolgens maakte hij het koperen wasvat met het bijbehorende koperen voetstuk uit de spiegels van de dienstdoende vrouwen, die dienstdeden bij de ingang van de tent van ontmoeting.

Hier beginnen we iets te snappen van de 'glazen' zee. Het zet ons het idee voor van een plek waar men zich hoorde te wassen en iets wat reflecteerde zoals spiegels.
Job laat ons toevallig de verbondenheid met 'gegoten' en 'spiegels' zien en legt zo een toevallig een connectie tussen de gegoten zee en de spiegels van het wasvat:

Job 37:18 Heb je samen met Hem de hemel uitgespannen,
die vast is als een gegoten spiegel?

Zo hebben wij dus een gegoten koperen zee waar de priesters zich wasten waarvan de oudere versie ook wel een wasvat was van spiegels. Dit stond in het aangezicht van de ark, de troon van God, in de tempel.
Jakobus vertelt ons beter dan enig iemand de betekenis van deze dingen:

Jakobus 1:21 Leg daarom af alle vuilheid en elke uitwas van slechtheid en ontvang met zachtmoedigheid het in u geplante Woord, dat uw zielen zalig kan maken.
22. En wees daders van het Woord en niet alleen hoorders. Anders bedriegt u uzelf.
23. Als iemand immers een hoorder van het Woord is en geen dader, lijkt hij op een man die het gezicht waarmee hij geboren is, in een spiegel bekijkt,
24. want hij heeft zichzelf bekeken, is weggegaan en is meteen vergeten hoe hij eruitzag.
25. Hij echter die zich in de volmaakte wet verdiept, die van de vrijheid, en daarbij blijft, die zal, omdat hij niet een vergeetachtige hoorder geworden is, maar een dader van het werk, zalig zijn in wat hij doet.

Het is de bedoeling dat we in de wet van God (Jakobus citeert later de tien geboden als de wet van liefde om te laten zien wat deze wet is) zien. Dan zal het een soort spiegel zijn waar we onze eigen vuiligheden zien. Dan horen we ons te wassen en daders van het Woord te zijn. 
Dit is de ervaring van een christen. 
Zij zien hun defecten, maar worden ook gewassen. Zij verwerpen de wet van vrijheid niet, maar kijken ernaar als in een spiegel om hunzelf op te maken voor hun bruidegom. 
Vaak is dit pijnlijk en geen fijne ervaring, maar dit zal het waard blijken. De Heilige Geest werkt als een vurige vlam op ons geweten en overtuigt ons van zonde. Het is als een lamp dat in ons hart schijnt om alle rommel te laten zien. 
Maar het is niet voor onze veroordeling dat Hij dit doet:

Openbaring 3:19 Ieder die Ik liefheb, wijs Ik terecht en bestraf Ik. Wees dan ijverig en bekeer u.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Word Ik Gered?

Christus is het Leven

Openbaring; Het Tweesnijdend Zwaard