Openbaring: "Niet door Kracht, niet door Geweld, maar door Mijn Geest"

 Openbaring: Rechtvaardiging door Geloof

"Niet door Kracht, niet door Geweld, maar door Mijn Geest"

De zeven gemeentes in Openbaring worden vergeleken met zeven kandelaren die gevonden worden in het heiligdom waar de Hogepriester Jezus olie aan geeft om ze een licht te laten zijn. 
De Heilige Geest, die in Openbaring wordt omschreven als de zeven Geesten, is deze olie. De kandelaren hadden zeven armen en de zeven Geesten zijn hier precies genoeg voor.
Maar deze taal vinden we sterk terug in Zacharia 4 wat misschien wel een van de meest belangrijke hoofdstukken is in verband met Openbaring 1. Dit hoofdstuk geeft een fundamentele waarheid weer dat door heel Openbaring duidelijk zal worden.
Maar eerst moeten we context geven aan dit hoofdstuk.
Zacharia was een profeet in de tijd vóór Jezus. De Joden waren net uit ballingschap van Babylon met dank aan de Perzen. Ze waren zeer vernederd geworden en waren nog steeds afhankelijk en onder de Meden en Perzen. De koningen van Perzië bleken echter door de hand van God positief te zijn voor Juda. 
Ze mochten Jeruzalem herbouwen, de tempel en zo werd de natie hersteld. Maar niet alle Joden wilden meer terug naar Jeruzalem. Ook ging dit met enorme tegenwerking van de vijanden van de Joden echter. Verraad, misleiding, eventueel geweld en alle andere vormen van tegenwerking werden gebruikt en dit kan gelezen worden in het boek Nehemia en Ezra. 
Toch moesten de Joden verder met het herstel. Sommigen waren ontmoedigd en stopten voor een tijd met bouwen en hiervoor kwamen de profeten als Zacharia om ze aan te moedigen. 
De tempel die ze bouwden was helemaal niet zo groot en mooi als de vorige die vernietigd was door Babylon. Dit bracht de mensen die de vorige tempel hadden gezien zelfs toe tot wenen. 
De kleine stappen die gedaan werden, de schijnbare onmogelijke bergen om het doel te bereiken, de schijnbare kleinheid van het doel waren allemaal redenen om te stoppen.
Maar Zacharia gaf een bemoediging.

Zacharia 4:1 De Engel Die met mij sprak, kwam terug en wekte mij, zoals iemand die uit zijn slaap gewekt wordt.
2. Hij zei tegen mij: Wat ziet u? Daarop zei ik: Ik zie, en zie, een kandelaar, geheel van goud, met een olievaatje aan de bovenkant ervan en daarbovenop zeven bijbehorende lampen met telkens zeven toevoerbuisjes aan de lampen, die daarboven zitten,
3. met twee olijfbomen ernaast, een aan de rechterkant van het olievaatje en een aan de linkerkant ervan.

Hij zag een kandelaar van goud met zeven lampen. Naar deze lampen werden buisjes gevoerd van een olijfboom. Zo werd er olie gevoerd naar deze kandelaar. 
De betekenis hiervan wordt ons verteld:

Zacharia 4:4 Ik antwoordde en zei tegen de Engel Die met mij sprak: Mijn Heere, wat betekenen deze dingen?
5. Toen antwoordde de Engel Die met mij sprak, en zei tegen mij: Weet u niet wat deze dingen betekenen? Ik zei: Nee, mijn Heere.
6. Daarop antwoordde Hij en zei tegen mij: Dit is het woord van de HEERE tot Zerubbabel:

Niet door kracht en niet door geweld,
maar door Mijn Geest,
zegt de HEERE van de legermachten.
7. Wie bent u, grote berg?
Voor de ogen van Zerubbabel zult u een vlakte worden.
Hij zal de sluitsteen aandragen
onder luid geroep: Genade, genade zij hem!

Niet door kracht en niet door geweld, maar door Mijn Geest. Schijnbaar lijken deze beginnetjes niet zo groot. Ze gaan niet met grote kracht en niet met geweld zoals in de glorieuze tijd van de Mozes, de rechters en David. 
Maar het moest door Zijn Geest dat een kracht is boven menselijke kracht of geweld. Hierdoor zouden die grote bergen uit de weg worden gedreven. Door geloof zouden de grootste bergen in de zee geworpen worden. 
Het gaat verder:

Zacharia 4:8 Het woord van de HEERE kwam tot mij:

9. De handen van Zerubbabel hebben dit huis gegrondvest,
zijn handen zullen het ook voltooien.
Dan zult u weten
dat de HEERE van de legermachten Mij tot u gezonden heeft.
10. Want wie veracht de dag van de kleine dingen,
terwijl die zeven blij zijn
als zij het tinnen gewicht zien in de hand van Zerubbabel?
Die zeven zijn de ogen van de HEERE,
die over heel de aarde trekken.

De Heilige Geest wordt aan iedereen gegeven die het nodig heeft om gesterkt te kunnen worden. Zo worden zij een licht. Maar hoe zit dit eruit? Gaat dit met grote kracht en geweld? Moeten wij gelijk grote wonderen doen? Moet er veel emotie, energie, vertoon of ceremonie bij zijn?
Nee. 
Wie heeft de dag van de kleine dingen veracht? 
De Heilige Geest zet ons aan tot kleine dingen. Maar het hoeft niet ontmoedigend te zijn om te weten dat de gemeente door kleine dingen te werk gaat. Want zolang wij in eenvoudig geloof voortgaan, zullen we boven alle verwachtingen slagen. 
Velen hebben verkeerde ideeën over de Heilige Geest. Zij begrijpen niet wat het betekent om opnieuw geboren te worden en zij weten niet wat bekering inhoudt. Zij begrijpen ook niet wat voor werk er voor de kerk gedaan moet worden.
Zij verwachten iets groots. Zij verwachten veel emotie en een opwelling. Zij denken dat zij eerst een bijzonder grote ervaring moeten hebben. Zolang ze deze dingen niet zien, raken ze ontmoedigd omdat zij de Geest niet zouden zien.
Maar de Heilige Geest werkt niet zo. Het werkt door de kleine dingen in het leven. Een principieel geloof dat liefde voortbrengt moet in de kleine dingen van het leven zichtbaar worden. 
Alleen zo zullen wij een licht zijn, zullen bergen opgeruimd worden en zullen wij ons doel behalen.
Dit is het doel van de gemeente. 
Openbaring laat aan de ene kant de naties en gevallen religies van de aarde zien. De woelende wateren, de hoererende kerk en de oordelen van God die hierop vallen worden duidelijk laten zien.
Maar het werk van de ware kerk gaat in stilheid en zachtheid door. Door alle eeuwen heen heeft God altijd een overblijfsel gehad dat in geloof in Gods woord een licht was. Zij zijn zelden met grote kracht en geweld op de voorgrond geweest. En als zij wel op de voorgrond waren, dan was dit vaker in de verdrukking.
Maar ondanks dit alles gaat alles recht richting zijn doel. God stuurt alles naar het einddoel.
Jezus is het voorbeeld van de kerk hierin. Zijn leven begon helemaal niet bijzonder. Hij werd geboren in een klein stadje in een kribbe. Hij leefde in een verachte plek, werd ondanks zijn latere wonderen veracht door mensheid en stierf in schaamte aan een kruis. Zijn leven was vol met verdriet, verraad, haat, onbeantwoorde liefde en smart, maar toch heeft het een fundament gelegd dat het eeuwig leven betekende voor de mensheid. 
Dit is ons voorbeeld. Wij zijn samen met Johannes broeders in de verdrukking en het koninkrijk van Jezus.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Word Ik Gered?

Christus is het Leven

Openbaring; Het Tweesnijdend Zwaard