Openbaring: De Eerstgeborene van God

 

 Openbaring: Rechtvaardiging door Geloof

De Eerstgeborene

Openbaring 1:5 en van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden en de Vorst van de koningen der aarde. Hem Die ons heeft liefgehad en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed,
6. en Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters voor God en Zijn Vader, Hem zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.

Jezus wordt hier omschreven als de getrouwe Getuige, de Eerstgeborene uit de doden en de Vorst van de koningen der aarde.
Deze titels hebben allemaal met elkaar te maken. In de psalmen komen ze terug:

Psalm 89:22 Mijn hand zal hem doen standhouden,
ja, Mijn arm zal hem sterk maken.
23. Geen vijand zal hem overweldigen,
geen onrechtvaardige zal hem onderdrukken.
24. Maar Ik zal zijn tegenstanders verpletteren voor zijn ogen,
wie hem haten, zal Ik treffen.

25. Mijn trouw en Mijn goedertierenheid zullen met hem zijn,
zijn hoorn zal in Mijn Naam opgeheven worden.
26. Ik zal zijn hand op de zee leggen,
zijn rechterhand op de rivieren.

27. Híj zal tot Mij roepen: U bent mijn Vader,
mijn God en de rots van mijn heil.
28. Ja, Ík zal hem tot een eerstgeboren zoon maken,
tot de allerhoogste van de koningen van de aarde.

29. Ik zal Mijn goedertierenheid tegenover hem voor eeuwig houden,
aan Mijn verbond met hem trouw blijven.
30. Ik zal zijn nageslacht voor eeuwig laten bestaan
en zijn troon als de dagen van de hemel.

37. Zijn nageslacht zal voor eeuwig blijven,
zijn troon zal vóór Mij zijn, vast als de zon.
38. Hij zal voor eeuwig standhouden, zoals de maan;
de getuige hoog aan de hemel is trouw. Sela

Jezus, het zaad van David, heeft de troon genomen. Hij staat er nu als de Eeuwige Vorst boven alle koningen verheven. 
Wat betekent het dat Hij de Eerstgeborene is? 
Kolossenzen laat ons zien wat dit inhoudt:

Kolossenzen 1:15 Hij is het Beeld van de onzichtbare God, de Eerstgeborene van heel de schepping.
16. Want door Hem zijn alle dingen geschapen die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zichtbaar en die onzichtbaar zijn: tronen, heerschappijen, overheden of machten; alle dingen zijn door Hem en voor Hem geschapen.
17. En Hij is vóór alle dingen, en alle dingen bestaan tezamen door Hem.

Het idee van een Eerstgeborene in die tijd hoefde niet letterlijk te gaan over iemand die geboren is op een biologische manier. Het gaat over een rang en voorkeur die iemand heeft boven anderen. Het gaat over iemand die zeer geliefd is. Jezus staat hier het hoogst.
Romeinen breidt uit op wat het betekent voor Jezus om de Eerstgeborene van de dood te zijn.

Romeinen 8:29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.

Doordat we naar het beeld van Jezus gevormd worden, is Hij de Eerstgeborene en neemt Hij een belangrijkere positie in. De opstanding van Jezus is een gebeurtenis waar Zijn broeders (de gelovigen) in zullen delen. Zij worden daaraan gelijkvormig. Maar het is de opstanding van  Jezus alleen dat de oorspronkelijke kracht hierin geeft. Hij is de substantie van de opstanding. Hij alleen heeft het recht om op te staan en wij worden hieraan gelijkvormig. Alleen door Jezus hebben wij ook een opstanding. 
Maar wat heeft dit te maken met Zijn koningschap? 
In Openbaring wordt hier gelijk aan uitgebreid. De glorie wordt aan God gegeven omdat Hij ons met Zijn bloed tot koningen en priesters heeft gemaakt. Door Zijn bloed en opstanding worden wij gerekend onder een ander koninkrijk van priesters. Dit koninkrijk is het Koninkrijk van God waarvan Jezus de Eerstgeborene is. De opstanding heeft alles te maken met Zijn heerschappij. Het is door deze opstanding dat wij een andere optie hebben dan Satans koninkrijk. Deze opstanding heeft ons legaal van het koninkrijk van de dood naar dat van het leven gezet. Hierdoor is deze koninkrijk beschikbaar. De rechten die Adam aan Satan had gegeven zijn weggenomen door Jezus; de tweede Adam.
Er staat (ook in hetzelfde stuk van Kolossenzen van net):

Kolossenzen 1:13 Hij heeft ons getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde.
14. In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de zonden.

Deze koninkrijk zal niet falen. De volkeren mogen als de golven van de zee ons doen overspoelen. Ze mogen woelen wat ze willen. 
Maar Satan zelf moet neerbuigen voor de ware Gezalfde die recht op ons heeft door Zijn bloed. Satan heeft al zijn rechten verloren. Laat deze Jezus toch de Eerstgeborene onder ons Zijn! Laat Hem alle glorie toekomen en laat ons toch niet zo gefocust zijn op de grootheid van onze andere broeders of zusters.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Word Ik Gered?

Christus is het Leven

Openbaring; Het Tweesnijdend Zwaard