Openbaring: De Boom des Levens

Openbaring: Rechtvaardiging door Geloof

De Boom des Levens


Openbaring 2:7 Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint, hem zal Ik te eten geven van de Boom des levens, die midden in het paradijs van God staat.

Dit is de belofte die Efeze krijgt voor het overwinnen. Zij hadden hun problemen. Ze hadden hun eerste liefde verloren ondanks hun ijver en goede leer en ze werden geroepen tot bekering.
Maar ze worden niet zonder belofte gelaten. 
Deze beloftes is naar alle gemeentes. Het is niet slechts bedoelt naar één engel of naar de predikanten, maar voor alle gemeentes voor alle tijden. Efeze vooral en haar engel hadden het nodig, maar als wij dit nodig hebben, dan kunnen we dit aannemen als voor ons.
Ze zouden eten van de Boom des levens in het midden van het paradijs van God. 
Genesis 2 vertelt ons hierover:

Genesis 2:8 Ook plantte de HEERE God een hof in Eden, in het oosten, en Hij plaatste daar de mens, die Hij gevormd had.
9. En de HEERE God liet allerlei bomen uit de aardbodem opkomen, begerenswaardig om te zien en goed om van te eten; ook de boom des levens, in het midden van de hof, en de boom van de kennis van goed en kwaad.
10. Een rivier kwam voort uit Eden om de hof te bevochtigen. En vandaar splitste hij zich en vormde vier hoofdstromen.
11. De naam van de eerste rivier is Pison; die is het die rond heel het land van Havila stroomt, waar het goud is.
12. En het goud van dit land is goed; ook is er balsemhars en de edelsteen onyx.
13. En de naam van de tweede rivier is Gihon; die is het die rond heel het land Cusj stroomt.
14. En de naam van de derde rivier is Tigris; die loopt ten oosten van Assur. En de vierde rivier is de Eufraat.
15. De HEERE God nam de mens, en zette hem in de hof van Eden om die te bewerken en te onderhouden.
16. En de HEERE God gebood de mens: Van alle bomen van de hof mag u vrij eten,
17. maar van de boom van de kennis van goed en kwaad, daarvan mag u niet eten, want op de dag dat u daarvan eet, zult u zeker sterven.

De boom des levens was in het begin, vóór er zonde was, in de tuin van Eden. Adam en Eva zouden hier de tuin bewerken en hier leven. Dit was toen alles perfect was. Met zonde is beide de mens en de wereld achteruit gegaan. Zonde, kwaad, vernietiging, dood en pijn en andere soort achteruitgang is in de wereld gebracht. We kunnen ons ook wel voorstellen dat de vruchten van die bomen in de tuin van Eden véél gezonder en smakelijker waren dan we ze nu na duizenden jaren hebben. Er wordt ook een rivier beschreven in deze tuin. 
Er waren veel bomen met vruchten, maar specifiek wordt de boom van kennis van goed en kwaad benoemd en de boom des levens.
De boom van kennis van goed en kwaad was een test voor de mensheid. Satan was gevallen. Hij nam veel engelen in zijn val mee. Nu waren er twee groepen waar loyaliteit aan kon worden gegeven. 
Dit is de grote strijd tussen God en Satan en de mensheid moest een partij kiezen bij die boom. Adam koos als hoofd voor de mensheid voor Satan door de vrucht te eten en gaf zo de wereld aan Satan. Het was een simpel gebod dat op zich niet zo groot en bijzonder lijkt. Maar juist dat kleine gebod dat zo makkelijk als veracht kan worden was de test voor de mensheid. 
Adam viel en de mensheid viel met hem.

Romeinen 5:12 Daarom, zoals door één mens de zonde in de wereld is gekomen, en door de zonde de dood, en zo de dood over alle mensen is gekomen, in wie allen gezondigd hebben...

Het gevolg was de dood. De boom des levens wordt weggenomen:

Genesis 3:22 Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent. Nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij eeuwig zou leven!
23. Daarom zond de HEERE God hem weg uit de hof van Eden, om de aardbodem te bewerken, waaruit hij genomen was.

God had al een ervaring met zonde. Hij kende het door en door en wist het kwaad hiervan. 
Nu had de mens dezelfde kennis van het kwaad. Als zij voor eeuwig zouden mogen doorleven, dan zouden ze voor eeuwig in het kwaad en zonde leven. Om deze reden mochten ze niet meer bij de boom des levens komen. Zolang zij onder de autoriteit van Satan zouden zitten en in zonde leefde, konden ze onmogelijk eeuwig leven. Dit zou niet eens wenselijk zijn voor de mens zelf.
De enige mogelijk om die boom des levens terug te krijgen voor de mens was om hem van de zonde te bevrijden. Maar dit leek onmogelijk.
Satan had vrij spel. Adam had de wereld overgegeven aan Satan en ze waren hulpeloos veroordeeld met Adam.
Er was maar één manier om ze te bevrijden. Er moest een tweede Adam komen. Er moest een zondeloos mens komen. Vanaf Adam kwam er een keten van mensen die in zonde geboren waren. Allen hebben gezondigd, zoals Romeinen zegt. Allen zijn gevallen. Over allen is de dood gekomen. En de geschiedenis en de Bijbel vertellen dit ons genoeg.
Maar deze keten werd verbroken door Jezus, die geboren werd door middel van de Heilige Geest. Hij was zondeloos en stierf niet vanwege enige schuld van Zichzelf, maar vanwege onze zondes. En Hij was genoeg om deze straf te dragen. Nu staat Hij daar als de tweede Adam. Door Hem kunnen wij nu gerechtigheid, genade en zondeloosheid erven op onze naam in plaats van schuld, zondigheid en dood. 
Jezus heeft een perfect leven geleefd in onze plaats als de tweede Adam. Op deze manier is de mensheid gered van de dood en de macht van zonde en kan het hersteld worden om van die boom des levens te eten. We blijven afhankelijk van God, die de vruchten van deze boom laat groeien, voor ons eeuwig leven, maar het is hersteld.
In de woorden van Paulus:

Romeinen 5:15 Maar het is met de genadegave niet zoals met de overtreding. Want als door de overtreding van de ene velen gestorven zijn, veel meer is de genade van God en de gave door de genade die er is door de ene mens Jezus Christus, overvloedig geweest over velen.
16. En het is met de gave niet zoals het was door de ene die zondigde. Want de veroordeling leidde ten gevolge van één overtreding wel tot verdoemenis, maar de genadegave bij vele overtredingen tot rechtvaardiging.
17. Want als door de overtreding van de ene de dood geregeerd heeft door de ene, veel meer zullen zij die de overvloed van de genade en van de gave van de gerechtigheid ontvangen, in het leven regeren door de Ene, namelijk Jezus Christus.
18. Zoals dus door één overtreding de veroordeling gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, zo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen tot rechtvaardiging van het leven.
19. Want zoals door de ongehoorzaamheid van de ene mens velen als zondaars aangemerkt worden, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van de Ene velen als rechtvaardigen aangemerkt worden.

Opmerking: 'aangemerkt' betekent hier letterlijk 'aangesteld' of 'gedeclareerd'. Het gaat hier over het toerekenen van schuld of gerechtigheid dat van één persoon komt.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Word Ik Gered?

Christus is het Leven

Openbaring; Het Tweesnijdend Zwaard