Openbaring: De Eerste en de Laatste

 

 Openbaring: Rechtvaardiging door Geloof

De eerste en de laatste

Openbaring 1:17 En toen ik Hem (Jezus) zag, viel ik als dood aan Zijn voeten, en Hij legde Zijn rechterhand op mij en zei tegen mij: Wees niet bevreesd, Ik ben de Eerste en de Laatste,
18. en de Levende, en Ik ben dood geweest en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels van het rijk van de dood en van de dood zelf.

Dit is wat er met Johannes gebeurde toen hij Jezus zag. Dit doodvallen voor iemand door slechts diegene te zien, is niet vreemd van de Bijbel. 
Kijk naar deze voorbeelden:

Jesaja 6:5 Toen zei ik:

Wee mij, want ik verga!
Ik ben immers een man met onreine lippen
en woon te midden van een volk met onreine lippen.
Mijn ogen hebben namelijk de Koning, de HEERE van de legermachten, gezien.

Daniël 10:8 Ik echter, ik bleef alleen achter. Toen ik dat grote visioen zag, bleef er in mij geen kracht over. Mijn gezonde uitstraling werd aan mij veranderd in verval en ik had geen kracht meer over.

Exodus 33:20 Hij zei verder: U zou Mijn aangezicht niet kunnen zien, want geen mens kan Mij zien en in leven blijven.

Bij alle keren dat deze profeten God zelf zien beseffen zij dat ze zondaren zijn. Het beste en mooiste in hun veranderde voor hen in corrupte nietigheid. Ze vallen als dood voor Hem neer door het besef dat ze ten dode opgeschreven staan voor een oneindige rechtvaardige God die de schuldige niet onschuldig laat. 
Ze zijn wandelende doden wiens eindpunt het graf is tegenover een levende God. Een ieder die zonde heeft, is dit. Ze zijn dood in zonde en kunnen hunzelf ook onmogelijk redden uit de macht van Satan.
Maar dan klinken de woorden; 'Wees niet bevreesd, Ik ben de Eerste en de Laatste, en de Levende, en Ik ben dood geweest en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels van het rijk van de dood en van de dood zelf.'
Wij zijn dood, maar Hij is levend in onze plek. Hij is ons leven. Hij is onze gerechtigheid. Waar wij beide geestelijk en legaal dood waren, heeft Hij de sleutels van het rijk van de dood en het graf. De koperen poorten van het graf worden geopend en we zijn vrij om te gaan naar Gods troon zonder dat er enige smet of rimpel van het graf en de zonde op ons blijft. 
Christus is onze Verlosser. De Levende die voor ons is opgestaan uit de doden is genoeg om ons ook geestelijk te doen opleven. In onze zondes waren we dood en onder de macht van Satan. Maar door Jezus zijn we levend en blijven we voor altijd leven.
Maar dit verlossingsplan was niet zonder prijs. 
De dood is oneindig. Een ieder die hieraan prooi valt, blijft voor eeuwig in het graf. De schuld die wij moeten betalen is onbetaalbaar. De enige in het hele universum dat de prijs voor deze oneindige schuld kon betalen, is de Oneindige zelf. 
Jezus betaalde de schuld die wij niet konden betalen zelf. Hij is de Eerste en de Laatste. Hij zelf is Eeuwig en is er altijd geweest. 
Deze titel 'de Eerste en de Laatste' wordt alleen voor God zelf gebruikt. Jesaja gebruikt het in een plek waar wordt bewezen dat er maar één God is. Let op hoe het wordt omschreven:

Jesaja 44:6 Zo zegt de HEERE, de Koning van Israël,
zijn Verlosser, de HEERE van de legermachten:
Ik ben de Eerste en Ik ben de Laatste,
en buiten Mij is er geen God.
8. Wees niet angstig en wees niet bevreesd.
Heb Ik het u van toen af niet doen horen en bekendgemaakt?
Want u bent Mijn getuigen: is er ook een God buiten Mij?
Er ís geen andere rots, Ik ken er geen.

Dit is de titel die aan Jezus wordt toegeschreven. Het was deze God, die voor eeuwig leeft, die de dood kon verslaan. Want alleen het leven zelf kan de dood onttronen. 
Niets minder was nodig om de poorten van het graf te openen.
Het was zo hoe Johannes werd bemoedigd ondanks het feit dat hij als dood op de grond viel. En dit hoort ook de kern te zijn voor ons. Het is deze eeuwige levende rots waar de poorten van de hel en het graf nooit over kunnen winnen. Een ieder die hier op bouwt, zal voor eeuwig leven.

Reacties

  1. Heerlijke en ernstige bemoediging, dankjewel!
    (En even kijken of ik nu wel kan reageren:)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Hoe Word Ik Gered?

Christus is het Leven

Openbaring; Het Tweesnijdend Zwaard