Openbaring: De Menselijke Natuur van Jezus
Openbaring: Rechtvaardiging door Geloof
De Menselijkheid van Jezus
De menselijkheid van Jezus betekent de verlossing van de mensheid.
Het is onmogelijk een verlosser van mensen te bedenken die zelf geen mens is. De Bijbel spreekt hier zelf ook over en zegt:
Hebreeën 2:10 Want het paste Hem, om Wie alle dingen zijn en door Wie alle dingen zijn, dat Hij, om veel kinderen tot heerlijkheid te brengen, de Leidsman van hun zaligheid door lijden zou heiligen.
11. Immers, zowel Hij Die heiligt als zij die geheiligd worden, zijn allen uit één. Daarom schaamt Hij Zich er niet voor hen broeders te noemen,
En:
Hebreeën 2:14 Omdat nu die kinderen van vlees en bloed zijn, heeft Hij eveneens daaraan deel gehad om door de dood hem die de macht over de dood had – dat is de duivel – teniet te doen,
15. en allen te verlossen die door angst voor de dood gedurende heel hun leven aan slavernij onderworpen waren.
16. Want werkelijk, Hij neemt de engelen niet aan, maar Hij neemt het nageslacht van Abraham aan.
17. Daarom moest Hij in alles aan Zijn broeders gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en een getrouw Hogepriester zou zijn in de dingen die God betreffen, om de zonden van het volk te verzoenen.
18. Want waarin Hij Zelf geleden heeft, toen Hij verzocht werd, kan Hij hen die verzocht worden, te hulp komen.
Als bewijs voor deze menselijkheid van Jezus wordt onder anderen gezegd dat Hij afhankelijk moest vertrouwen op de Vader:
Hebreeën 2:11 Immers, zowel Hij Die heiligt als zij die geheiligd worden, zijn allen uit één. Daarom schaamt Hij Zich er niet voor hen broeders te noemen,
12. want Hij zegt: Ik zal Uw Naam aan Mijn broeders verkondigen; te midden van de gemeente zal Ik U lofzingen.
13. En verder: Ik zal Mijn vertrouwen op Hem stellen. En vervolgens: Zie, Ik en de kinderen die God Mij gegeven heeft.
Jezus heeft hiermee dus beide een Goddelijke en een menselijke natuur.
Natuur omschrijft wat iemand is en een persoon omschrijft wie iemand is.
Natuur omschrijft wat iemand is en een persoon omschrijft wie iemand is.
Jezus is één persoon met twee naturen. Maar toen Hij verzocht werd moest Hij volledig als ons zijn. Hij mocht Zijn goddelijkheid in verzoeking niet gebruiken. Ook nam Hij niet de natuur van Adam aan, maar dat van het nageslacht van Abraham.
Adam was perfect geschapen, maar Jezus kwam in een lichaam dat verzwakt was.
Het enige verschil tussen ons en Jezus is dat Hij geen zonde op enig manier heeft. Hoewel Hij die zondige lusten in zich niet had die wij wel van nature hebben, had Hij wel de neigingen om Zijn goddelijke natuur te gebruiken die Hij in de eeuwigheid altijd al heeft gebruikt.
Hij had Zichzelf kunnen redden en Hij had Zijn macht kunnen gebruiken, maar dit deed Hij niet zodat Hij aan ons in alles gelijk was.
Hij had Zichzelf kunnen redden en Hij had Zijn macht kunnen gebruiken, maar dit deed Hij niet zodat Hij aan ons in alles gelijk was.
Zo won Hij, waar wij hadden verloren. Zo werd Hij ons voorbeeld en zo kon Zijn leven op onze naam gerekend worden.
Als voorbeeld van een verzoeking aan Jezus om Zijn goddelijke macht te gebruiken, denken wij bijvoorbeeld aan de verzoeking waar Jezus werd verzocht om een steen in brood te veranderen toen Hij heel hongerig was. Op deze manier zou Hij niet afhankelijk zijn op de Vader als een mens zoals wij, maar zou Hij Zijn goddelijke macht hebben gebruikt:
Mattheüs 4:3 En de verzoeker kwam bij Hem en zei: Als U Gods Zoon bent, zeg dan dat deze stenen broden worden.
4. Maar Hij antwoordde en zei: Er staat geschreven: De mens zal niet van brood alleen leven, maar van elk woord dat uit de mond van God komt.
Jezus had net als Adam en net als wij kunnen vallen. De Goddelijke natuur kan niet veranderen, maar in Zijn menselijke natuur in Zijn menselijke wil en verlangens kan Hij falen en vallen zoals Adam dit deed.
Maar dit deed Jezus niet.
Deze strijd tegen verzoekingen was dus niet een schijnbare strijd. Zijn menselijkheid was geen illusie. Het was een werkelijke pijnlijke strijd waar Hij ook écht kon vallen als mens. Zo ver moest Hij afdalen om de mensheid te redden.
Deze strijd tegen verzoekingen was dus niet een schijnbare strijd. Zijn menselijkheid was geen illusie. Het was een werkelijke pijnlijke strijd waar Hij ook écht kon vallen als mens. Zo ver moest Hij afdalen om de mensheid te redden.
Maar Jezus kwam er als een oorlogsheld uit en heeft het werk van Satan vernietigd.
Reacties
Een reactie posten