Openbaring: Zeven Periodes van de Kerk
Openbaring; Rechtvaardiging door geloof
Zeven Periodes van de Kerk
Openbaring kent zeven gemeentes waarnaar wordt geschreven. Dit waren gemeentes van letterlijke steden die in die tijd werkelijk bestonden en hun eigen problemen en deugd hadden.
De haastige lezer zou er snel doorheen lezen om gelijk de meer aantrekkelijke symbolen van de zegels, trompetten en de beesten te lezen.
Maar de meer geduldige lezer vraagt zich af waarom deze zeven gemeentes er überhaupt staan. Waarom staan deze schijnbare gewone gemeentes in een boek dat vol staat met taal over de eindtijd en grote gebeurtenissen? Waarom werden deze specifieke zeven gemeentes gekozen om naar te schrijven? Ze lijken helemaal niet thuis te horen in Openbaring.
Naast de zeven gemeentes zien wij ook in Openbaring zeven zegels en zeven trompetten die allemaal op een volgende gebeurtenissen zijn.
Onze ogen worden vanaf het begin al gericht op het einde en Openbaring 1, de introductie voor de zeven gemeentes, zit vol met herinneringen dat Jezus er altijd zal zijn voor Zijn gemeente:
Openbaring 1:4 Johannes aan de zeven gemeenten die in Asia zijn: genade zij u en vrede, van Hem Die is en Die was en Die komt, en van de zeven Geesten, Die voor Zijn troon zijn,
8. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is en Die was en Die komt, de Almachtige.
17. En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten, en Hij legde Zijn rechterhand op mij en zei tegen mij: Wees niet bevreesd, Ik ben de Eerste en de Laatste,
Het feit dat Jezus tussen de kandelaren loopt, die de gemeentes moeten voorstellen, doet ons denken aan de belofte van Jezus zelf in Mattheüs:
Mattheüs 28:20 En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld. Amen.
Het getal zeven zelf staat ook voor volledigheid. Denk bijvoorbeeld aan de schepping waar God op de zevende dag Zijn schepping afrond.
Wij hebben hier dus zeven gemeentes die de volledigheid van iets moeten voorstellen en de taal die Openbaring gebruikt doet ons denken aan de volledigheid van tijd.
Zo lijkt Openbaring dus zeven achter elkaar volgende periodes te laten zien van de kerk.
De situaties van de letterlijke gemeentes in de steden van die tijd en hun namen geven dan een perfecte illustratie van de kerkgeschiedenis.
Zo lijkt Openbaring dus zeven achter elkaar volgende periodes te laten zien van de kerk.
De situaties van de letterlijke gemeentes in de steden van die tijd en hun namen geven dan een perfecte illustratie van de kerkgeschiedenis.
En de woorden na elke boodschap; 'Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.' vertelt ons dat toen Jezus deze boodschappen gaf Hij in ieder geval absoluut niet alleen maar de letterlijke gemeentes in gedachte had.
Deze boodschappen zijn tijdloos en voor elk tijdperk toepasbaar. Maar elke boodschap is nog meer toepasselijk op de specifieke periode waarvoor het bedoeld is.
Deze zeven periodes reiken dan tot het einde van de tijd waar Jezus uiteindelijk zelf echt terugkomt om fysiek te zijn met Zijn gemeente.
We gaan in de aankomende blogs nog niet de geschiedenis zelf langs. Dit zullen wij bewaren voor als wij alle symbolen en ideeën beter begrijpen die in Openbaring worden omschreven.
Maar wanneer wij dit zullen doen, zullen we realiseren dat Jezus werkelijk elke periode zorg voor Zijn gemeente had. Wanneer wij zien dat de profetie van Openbaring vervuld is, dan zullen we beseffen dat de liefde en zorg van Jezus niet alleen maar woorden zijn, maar ook daden.
Jezus, door het boek Openbaring dat geschreven was voor de 1e eeuw, laat zo Zijn betrokkenheid zien met Zijn gemeente waar Hij verlangt met de liefde van een echtgenoot.
Dan worden de oproepen tot bekering, de bemoediging in tegenstand en de symbolen van Openbaring 1 die wij in de voorgaande studies hebben gezien een levende realiteit. Wij zien dat Openbaring de geschiedenis al had voorzegt, maar dit laat ook de waarheid zien van hoe Jezus wordt omschreven.
We beseffen dan dat Jezus meent wat Hij zegt en dan worden de waarschuwingen en bemoedigingen veel persoonlijker.
Wij moeten de kerkgeschiedenis niet van ons afduwen, maar het studeren vanuit het perspectief van de Bijbel. Wij moeten dit vanuit Gods gezichtspunt beginnen te zien.
Het medicijn voor een zieke kerk is nog steeds Jezus. Rechtvaardiging door geloof is nog steeds dé waarheid. Jezus is de Eerste en de Laatste en zal er altijd voor ons zijn al is het vaak zo dat de gemeente Hem verwerpt of niet altijd beseft hoe Hij er voor ons is.
De geschiedenis vanuit het perspectief van Openbaring zal één van onze studiepunten zijn die wij later zullen behandelen. Maar het zal alleen met dit oogpunt zijn. Onze kern is niet de deugden en misdaden van de kerk, maar het karakter van de Eerste en de Laatste zoals wij die niet alleen zien in de Bijbel, maar ook in de levende geschiedenis.
De geschiedenis vanuit het perspectief van Openbaring zal één van onze studiepunten zijn die wij later zullen behandelen. Maar het zal alleen met dit oogpunt zijn. Onze kern is niet de deugden en misdaden van de kerk, maar het karakter van de Eerste en de Laatste zoals wij die niet alleen zien in de Bijbel, maar ook in de levende geschiedenis.
Reacties
Een reactie posten